POKAZ SPECJALNY

Szatańskie tango (Sátántangó / Satan's Tango)

reż. Béla Tarr, Węgry 1994 / 450' | obsada: Mihály Vig, Barna Mihók, István Juhász, András Bodnár | odrestaurowana wersja filmu | dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty



Seans - kup bilet


23.02 nd. 12.00




Plan projekcji:

Część I: 145' (przerwa 30')
Część II: 130' (przerwa 30')
Część III: 170'


The plan of the screening:

Part I: 145' (30' break)
Part II: 130' (30' break)
Part III: 170'



Bilety: 25 zł



Regulamin sprzedaży biletów drogą elektroniczną


Kino Światowid wyświetla film z polskimi i angielskimi napisami.

Światowid will screen "Satan's Tango" with additional English subtitles.

OPIS

Opowieść ta rozgrywa się na Wielkiej Nizinie Węgierskiej. Bohaterowie żyją w opuszczonym państwowym gospodarstwie rolnym, które od dawna niczego już nie produkuje. Jedynym lekarstwem na świadomość postępującego rozkładu jest myśl o ucieczce. Oszukując i przeszkadzając sobie nawzajem, mieszkańcy snują kolejne misterne plany. Aż w końcu pewnego dnia nadchodzi "mesjasz" - kłamca i były informator milicji. Bohaterowie podążą za nim przez równinę, bowiem wierzą, że oczyści on ich ze zła i odpuści grzechy przeszłości. Szatańskie tango to modernistyczne dzieło Tarra, które nie tylko odważnie kontynuuje, ale wręcz radykalizuje kontemplacyjny nurt w kinie reprezentowany przez Ozu, Antonioniego, Tarkowskiego czy Jarmuscha. Czerń i biel tego filmu była odpowiedzią na przekoloryzowany chaos kultury wizualnej lat 90., a długie ujęcia i ograniczenie cięć to reakcja na szaleńcze tempo ówczesnych teledysków i reklam. 7,5-godzinny metraż stanowi natomiast odpowiedź na powierzchowność i wymuszanie szybkich reakcji na konsumentach kultury. A co najważniejsze, niezwykła długość i tempo Szatańskiego tanga są środkami służącymi opowiadaniu, a nie celem samym w sobie.

The story takes place on the Great Hungarian Plain where the protagonists live on an abandoned collective farm that hasn't produced anything in a long time. Thoughts of escape are the only cure for their awareness of the decay consuming everything. The inhabitants come up with more and more elaborate plans to cheat and hinder one another - until, one day, the "messiah" arrives in the form of a crook and former police informant. Convinced that he will cleanse them of their evil ways and forgive their sins of the past, the protagonists follow him across the plain. Sátántangó is a modernist work by Tarr, which not only boldly continues, but even radicalizes, the contemplative movement represented by Ozu, Antonioni, Tarkowski and Jarmusch. Black-and-white is the answer to the overly saturated chaos of visual culture. Long shots and a lack of cuts are a reaction to the insane tempo of music videos and commercials. The 7.5 - hour running time is a response to superficiality, to the demand for a quick response and subliminal impressions. This is a simple story to counteract the aggressiveness of plot. The film's extraordinary length and pace are means of telling the story, not ends in themselves.